Business attire dla wielu brzmi obco i niejasno. Jednak dla pracowników firm biznesowych i korporacji to istotne zasady, które narzucają, w co ubrać się do pracy. Niejednokrotnie rozwiążą poranny problem, co na siebie włożyć – pod warunkiem, że będziesz trzymać się ustalonych przez business attire zasad.
Business attire, czyli w co ubrać się do pracy?
Przez business attire rozumie się strój biznesowy. No dobrze, ale kogo on dotyczy? Przede wszystkim osób na kierowniczych stanowiskach (pisaliśmy więcej tutaj) oraz w tych wszystkich miejscach pracy, w których ma się na co dzień bezpośredni kontakt z klientem. Jak mówi bowiem psychologia ubioru – wygląd w kontaktach biznesowych na niebagatelne znaczenie. Profesjonalny wygląd pracowników wzbudza zaufanie klientów. Nic więc dziwnego, że wiele firm zna i respektuje business attire. Jest on stosowany w korporacjach, w dużych przedsiębiorstwach oraz np. podczas posiedzeń zarządu czy na spotkaniach menadżerów i kierowników z pracownikami wyższego szczebla. Business attire dzieli się na trzy rodzaje strojów biznesowych.




Business attire jak się ubierać – business professional
Pierwszy z typów strojów należących do business attire – business professional to podstawowy rodzaj stroju, obowiązujący w pracy każdego dnia, który ma na celu stworzenie profesjonalnego wizerunku. Widać go przede wszystkich u pracowników na stanowiskach finansowych, księgowych i wszędzie tam, gdzie mile widziany jest profesjonalny wygląd. Wszystko po to, by wzbudzić w klientach poczucie, że mają do czynienia z zawodowcami, którym można zaufać.


Jak zatem się ubrać? Kobiety nie muszą ograniczać się do zakładania na siebie spódnicy. W zamian za nią mogą sięgnąć po eleganckie spodnie. Buty powinny być z zarytymi palcami i piętami. Nie można zapomnieć również o kunsztownych akcesoriach biznesowych jak skórzana teczka i portfel, delikatna biżuteria i makijaż oraz perfumy o subtelnym zapachu.


Business attire jak się ubierać – business formal
Drugi typ ubioru w pracy – business formal narzuca większą elegancję niż business professional. Wystarczy zatem ulepszyć ten ostatni, by zyskać bardziej biznesowy strój. W jaki sposób? Poprzez kunsztowne i wysokiej jakości materiały, np. ubierz się w bluzkę lub top z jedwabiu albo innego gładkiego materiału. Tutaj korzystniej jest założyć spódnicę niż spodnie i dobrać do nich buty na obcasie – koniecznie z zakrytymi palcami (bez względu na pogodę). Bardzo dobrze będzie wyglądać elegancko skrojony żakiet. Business formal obowiązuje głównie osoby pełniące ważne funkcje biznesowe lub podczas podniosłych okazji, takich jak gale wręczenia nagród czy uroczyste obiady i kolacje.


Business attire jak się ubierać – business casual
Business casual to z pewnością najbardziej lubiany typ business attire, gdyż pozwala na nutkę swobody. Business casual zakłada komfort przy zachowaniu profesjonalnego wyglądu. Dba się przy tym o to, by pracownicy czuli się w pracy wygodnie. Nie oznacza to jednak, że można ubrać się w ulubione sprane jeansy i kolorowy T-shirt. Nadal obowiązuje zasada elegancji, lecz nieco niewymuszonej. Zwykło mówić się, że najważniejszym elementem garderoby w business casual jest kołnierzyk, ale i on nie jest regułą (lecz już cenną podpowiedzią). Możesz ubrać się np. w koszulę i sweter. Wybierz również sukienkę lub spódnicę, jednak taką, która nie będzie odsłaniać ud, powinna sięgać minimum do kolan. Mile widziane są skromne, proste bluzki – najlepiej o jasnych kolorach i bez kolorowych aplikacji lub ciemne spodnie, zwłaszcza materiałowe lub ciemne jeansy.



Business attire jak się ubierać, czego unikać?
Zadbaj o to, by sukienki i bluzki nie przylegały zbyt blisko ciała, nie wydawały się za małe lub za ciasne i nie były zbyt wyzywające (np. poprzez za głęboki dekolt czy za krótką spódnicę). Źle dobrane ubrania – oprócz mało estetycznego wyglądu – mogą powodować również dyskomfort, zwłaszcza, jeśli będziesz musiała chodzić w nich przez cały dzień. Tak samo ważne są dodatki – zakładaj na siebie delikatną biżuterię i unikaj zbytniego strojenia. Pamiętaj, że elegancji towarzyszy zasada „im mniej tym lepiej”. Zadbaj również o czystą skórę, włosy i paznokcie oraz niewidoczny makijaż. Są Twoją wizytówką i nie zastąpi jej żaden strój.


Business attire to zbiór zasad, z których warto korzystać przy tworzeniu stylizacji do pracy. Nie tylko po to, by dopasować się do charakteru firmy, ale również po to, by czuć się jej częścią i zyskać profesjonalny wygląd, a jednocześnie wzbudzić większe zaufanie klientów.